Ekmek Nedir?

ekmeknedir3 çantamodelleri.biz  Ekmek Nedir?

Bileşiminde un, tuz, maya, ve su bulunan; – doyurucu, – ekonomik, – besleyici bir gıdadır, bu özelliklerden dolayı ekmeği çok sık tüketiriz.

Ekmek çeşitleri:

Un, tuz, maya ve su konularak hazırlanan karışımın fırında pişirilmesi sonucu oluşan besine ekmek denir. Ekmeğin bileşimine yani un, tuz, maya, süt ve su konularak hazırlanırsa sütlü ekmek, mısır unu ilave edilirse mısır ekmeği, kepek ilave edilirse kepek ekmeği, soya unlu, yulaflı, cevizli, zeytinli, üzümlü, biberli, soğanlı vb. değişik şekillerde yapılırsa içerisinde kullanılan katkı maddesine (malzemeye) göre değişik isimler alır.

Mayalı hamurdan hazırlanan ekmekte fitat ve oksalat enzimleri mayanın etkisiyle parçalanır. Böylece mayalı hamurdan hazırlanan ekmek, mayasız ekmeğe göre daha besleyicidir.

Damak tadı ve lezzeti açısından beyaz ekmek, sağlık ve beslenme açısından ise mayalı ve posalı (kepekli) ekmek daha yararlıdır. Bu nedenle öğünlerde kepekli (posalı) ekmeklere daha fazla yer verilmelidir. Öğünlerde posalı (lifli) yiyeceklere gereğinden fazla yer vermeniz enerji, protein, mineral ve vitamin kaybına neden olur, yorgunluk yapar. Bu nedenle posalı yiyeceklere çok fazla yer vermeyin. Bazı posalı yiyecekleri fazla tüketmemeliyiz, kalp rahatsızlıklarına neden olabilir. Günlük almanız gereken posa miktarı 25-30 g arasındadır. Ancak günlük lif oranı 30 gramdır. Posalı yiyecekleri sağlık ve zayıflamak için çok çiğnemek önerilir. Kilo kaybetmek amacıyla diyet yapanlar, şeker hastaları, kalp hastaları ve kolesterol sorunu olanlar, kabızlık (peklik) sorunu olanlar posalı yiyecekleri tüketmelidirler.

Öğünlerde ekmeği tamamen kaldırmayın. Bir dilim ekmek yerine geçenler;

-          1 kase mercimek çorbası,

-          2 yemek kaşığı pirinç pilavı,

-          2 yemek kaşığı bulgur pilavı,

-          2 yemek kaşığı kuskus pilavı,

-          2 dilim etimek,

-          3 adet grisini.

Günlük ekmek ve tahıl ürünlerinden (pirinç, bulgur, makarna vb.) 6- 1 1 porsiyon alınmalı. Ancak

- fiziksel aktiviteye

- yaşa

- cinsiyete göre tüketimin farklı olduğunu unutmayın.

Bayat ekmeklerin değerlendirilmesi:

Bayat ekmekleri ufak parçalara ayırıp süt, yumurta ve yağ karışımı ile ıslatıp üzerine pizza malzemeleri hazırlayıp fırında pişirirseniz pizza olur. Kurutulmuş ekmeği ezerek galeta unu haline getirebilirsiniz. Ekmek tatlısı yapımında ya da köfte içinde bayat ekmekleri ufalayarak harç olarak kullanabilirsiniz. Bayat ekmekleri su buharına tutarak yeniden taze hale getirebilirsiniz. Ekmeği küçük parçalara ayırdıktan sonra kızartıp çorba üzerine servis yapabilirsiniz.

Öğünlerinde beyaz (hazır) ekmek tüketmek yerine posa içeren ekmekleri tüketin. Diyetinizden ekmeği tamamen kaldırmayın, günlük tahıl ihtiyacınızı karşılayın. Ekmeği kızartırken gereğinden fazla kızartırsanız besin değerinin azalmasına sebep olursunuz. Mayalı ekmek yaparken, mayalandırmaya özen gösterin. Fazla mayalanma ekmeğin lezzet ve kalitesini arttırır. Günlük diyetinizde ekmeğe muhakkak yer verin.

Ekmek tüketiminde;

-          İlaç kullanırken, öncelikle aspirin kullandıktan sonra kepek ekmeği tüketmeyin.

-          İlacı aldıktan en az 2 saat sonra kepek ekmeği tüketin.  Çünkü üçüncü haptan sonra uykusuzluk sorunu yaşarsınız.

-          Yemekle birlikte tükettiğiniz ekmeği, kesinlikle pilav ile makarna veya ekmek arası patates kızartması şeklinde tüketmeyin.

-          Öğünlerde gereğinden fazla posa içeren tahıllara, yiyeceklere yer vermeyin.

-          Kabızlık sorununuz varsa diyetlerinizde taze ekmeğe, pilav ve makarnaya ağırlık vermeyin. Çünkü yüksek miktarda tükettiğiniz posa enerji, protein ve mineral kaybetmenize neden olur.

-          Mide rahatsızlığı olanlar, sindirime kolaylık olması için yumuşak (taze) ekmek yerine bayat ekmek tüketmeli.

Sağlıklı yaşamak, hastalıklara karşı dirençli olmak için her zaman yeterli ve dengeli beslenin. Bunun için 4 temel besin grubundan biri olan ekmek ve tahılları öğünlerinizden eksik etmeyin. Ekmek, içeriğindeki E vitamini damarların elastikiyetini korumada yardımcı olur. Bu nedenle ekmeği her gün sofranızdan eksik etmeyin.

 

 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>