Ergenlik Dönemi

ergenlikdönemi çantamodellei.biz  Ergenlik Dönemi

Ergenlik dönemi nedir?

Ergenlik dönemi, fiziksel, kan bulguları, ruhsal, sosyal yönden hızlı büyüme, gelişme ve olgunlaşma süreçleriyle çocukluktan yetişkinliğe geçiş dönemidir.

Ergenlik dönemi başlama ve bitiş yaşı:

Bu dönem 1 2- 1 8 yaşı kapsar. Ancak başlangıç yaşı değişiklik gösterir, Kız ve erkek çocuklarda gelişimde farklılık söz konusudur.

Ergenlik dönemi başlama ve bitiş yaşı genetik, hormonal gibi faktörlere bağlıdır.

Ergenlik döneminde görülen fiziksel değişmeler:

Hızlı boy ve kilo artışı olur. Cinsiyet özellikleri gelişir. Erkek ergenlerde adelelerde artış görülür. Kalça ölçüleri kalça kemiğinin genişlemesine bağlı olarak genişler. Kız ergenlerde vücuttaki yağ depolarında artış ortaya çıkar. Uzun kemiklerde büyüme hızlanır.

Ergenlik döneminde besinlere ihtiyaç artar mı?

Büyüme, gelişme, etkinlikler arttığı için ergenlik döneminde vücudun ihtiyaç olan enerji ve besinlere ihtiyaç doğumdan ölüme kadar olan süreçte en yüksek düzeyde artış gösterir.

Ergenlerin besin ihtiyacı nelerden etkilenir?

Vücut kütlesinin artmasından, kalori ve protein ihtiyacının artmasından, çocukluk ve yetişkinliğe göre kalori sınırlandırılmasında duyarlı olmasından etkilenir.

ergenlikdönemi5 çantamodellei.biz  300x139 Ergenlik Dönemi

Ergenlik döneminde günlük öğünlerde hangi besin gruplarından kaç porsiyon alınmalı?

•             Et, yumurta, kurubaklagil grubunda yer alan yiyeceklerden 2-2.5 porsiyon

•             Süt ve ürünlerinden 2.5 porsiyon

•             Sebze ve meyvelerden 3-4 porsiyon

•             Tahıl ve türevlerinden 6-8 porsiyon ancak kızların bu gruptaki besinlerde azaltma yapması gerekir.

Bu dönemde iyi beslenilmediği takdirde hangi sorunlarla karşılaşılır?

-          Büyüme ve gelişme istenilen düzeyde gerçekleşmez.

-          Okul başarısı düşer.

-          Şişmanlık-zayıflık, guatr gibi beslenmeye bağlı hastalıklar görülebilir.

-          Kız ergenlerde ayrıca kansızlık ortaya çıkabilir.

-          Diş çürükleri ve diş eti hastalıkları oluşabilir.

Ergenleri yemek yeme davranışını etkileyen faktörler:

•             Ailedeki kişilerin sayısı ve özellikleri

•             Anne-baba tutumları

•             Arkadaşların davranışları

•             Medya

•             Beslenme bilgisi

•             Besin tüketimindeki alışkanlıklar

•             Fizyolojik ihtiyaçlar

ergenlikdönemi4 çantamodellei.biz  Ergenlik Dönemi

Anne-baba olarak bu dönemde çocuğuna beslenme konusunda nasıl yardım edilebilir?

Ergenlik dönemindeki çocuğun kişiliği belirlendiği için kendisine hiçbir şekilde baskı yapılmasını istemez. Eğer; öğün atlıyor, az veya çok yiyor, hızlı ve hazır yiyeceklere yöneliyorsa, ona arkadaş gibi yaklaşın ve bu dönemdeki beslenmenin önemini anlatın. Sofraya özen gösterin, yemekleri farklı şekilde hazırlayın, okul-aile işbirliği yapın.

Bu dönemde beslenme eğitiminin konuları:

Beslenmenin; cilt sağlığı ve güzelliğindeki öneminden, kemik ve dişlerin büyümesinden, sağlığı üzerindeki etkilerinden, kas gelişimine olan etkisinden, fiziksel ve zihinsel aktivitelerdeki görevlerinden bahsetmek gerekmektedir.

Ergenlik döneminde rejim:

Vücut ağırlığın ile boy uzunluğun standart ölçülerde ise gerekmez. Ancak standart dışındaysa şişmanlamak veya zayıfIamak için rejim yapılabilinir. Yapılabilecek rejim mutlaka doktor veya diyetisyen kontrolünde olmalıdır.

Ergenlik döneminde iyi beslenmek için şunlara dikkat etmek gerekir:

•             Mutlaka kahvaltı yapılmalı.

•             Kahvaltıda çay yerine süt veya meyve suyu içilmeli.

•             Her gün 2 su bardağı süt içilmeli.

•             Günde en az 2 lt. su içilmeli.

•             Az az ve sık sık yemek yenilmeli.

•             Öğle ve akşam yemeklerinde sebze tüketilmeli.

Haftada en az 1 kez balık tüket. Tahıllar ve tahıllardan yapılan yiyecekleri kontrollü bir şekilde tüketilmeli. Her gün mutlaka meyve yenilmeli. Tatlı tüketiminde sütlü tatlı tercih edilmeli. Yemekleri kızartma yerine ızgara veya haşlama şeklinde tüketilmeli. Hamburger, soslu salamlı sandviç gibi yağ oranı yüksek olan yiyecekleri daha az tüketilmeli.

Medyada yer alan diyet örnekleri uygulanmamalı. Açıkta satılan yiyecekler tüketilmemeli. Temizliğinden emin olunmayan yerlerde yemek yenilmemeli. Kola gibi asitli içecekler yerine ayran, meyve suyu tüketilmeli. Alkol ve sigara alınmamalı. Çevre ve besin temizliğine dikkat edilmeli.

Ergenlik döneminde egzersiz neden önemlidir?

- Vücut bileşimini düzenler.

- Bazal metabolizma hızını arttırır.

- İştahı kontrol altına alır.

- Adalenin yapısını güçlendirir.

- Esneklik kazandırır.

- Dayanıklılığı artırır.

- Stresi azaltır.

- Motivasyonu arttırır.

- Zararlı alışkanlıklardan uzak durulmasını sağlar.

ergenlikdönemi3 çantamodellei.biz  Ergenlik Dönemi

Ergenlik döneminde çocuğa nasıl yaklaşılmalı?

- Öz güveni arttırmak için sosyal aktivitelere yönlendirilmeli

- Fiziksel görüntüsü ile ilgili problemleri varsa uzmanlardan yardım istenmeli

- Anne ve babalar aynı davranışları göstermeli

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>