Hamilelikte Beslenme

hamilelikdönemi5 çantamodelleri.biz  300x217 Hamilelikte Beslenme

Bebeğinizin sizin karnınızda sağlıklı biçimde büyümesi, sizin beslenmenize bağlıdır. Gebelik öncesi ve gebelikte iyi beslenirseniz bebeğiniz daha sağlıklı ve normal olur. Ayrıca bu dönemde yeterli ve dengeli beslenirseniz kendi sağlığınızı da korursunuz.

Gebelik döneminde besinlere ihtiyaç artar. Hem kendinizin hem de bebeğinizin besin ihtiyaçlarınızı karşılamak zorundasınız. Günlük tüketilen besin miktarınızda bir artış olması gerekmektedir. Aksi halde ek besin almaz iseniz hem bebeğiniz hem de kendinizin sağlığı olumsuz yönde etkilenir. Gebeliğin ilerlemesi, bebeğinizin büyüme ve gelişme hızının artması, hastalıklardan korunma bu dönemde besinlere ihtiyacı arttırmaktadır.

Şayet hamilelik döneminizde kötü beslenirseniz bulantı, kusma, ödem, kansızlık, diş çürüklüğü, kemik yumuşaması, şişmanlık, zayıflık gibi hastalıklar ortaya çıkabilir. Bebeğinizin ise kilosu ve boyu ideal ölçülerden daha düşük olabilir. Zeka gelişimi iyi beslenen annelerin bebeklerinden daha alt düzeyde olabilir. Bunların dışında; göz bozuklukları, kansızlık, kemik gelişimin de gerilikler, çabuk hastalanma, geç iyileşme görülür.

Çünkü küçük yaşta hamile kalan kadınlar daha kendi gelişimlerini tamamlamamışlardır. Bu nedenle hamilelik yaşının 19′dan daha küçük yaşlarda olmaması gerekmektedir.

Halk arasında çok kullanılan ve uygulanması istenen bir durumdur. “İki canlısın onun için çok yemelisin” denir. Oysa fazla yeme şişmanlığa, şişmanlıkta zor doğuma ve şişman bebeklere neden olur. Unutmayın ki; şişmanlık bir hastalık ve diğer hastalıkların temelidir. Bu nedenle doktorunuzun önerdiği miktarlarda besin tüketmeniz gerekmektedir.

Süt ve süt grubu; peynir, yoğurt, yumurta, et, balık, tavuk gibi protein kaynağı olan yiyecekler, sebze ve meyveler bu dönemde tüketilmesi önemlidir. Ayrıca ceviz, fındık da önemli besinler içinde yer alır.

Besinler vücutta yaptıkları görevlere göre gruplandırılmışlardır. Bu gruptaki yiyeceklerden her gün önerilen miktarlarda tüketmeniz gerekmektedir. Miktarları belirlemeniz için besin rehberine ihtiyacınız olabilir.  Günümüzde besin piramidi rehber görevini görür. Aşağıda besin piramidi üzerinde besin grupları ve tüketim miktarları gösterilmiştir.

Et, yumurta, kurubaklagil ve yağlı tohum grubundaki yiyeceklere 1.5-2 porsiyon, süt ve ürünleri grubuna 1 porsiyon, sebze ve meyve grubuna 1 porsiyon ek yapmanız yeterlidir.

hamilelikdönemi2 çantamodelleri.biz  300x292 Hamilelikte Beslenme

Yiyecekler:    1 Porsiyon Ölçüsü

•             Köfte (3-4 tane, 60-90 gr.)

•             Et (3-4 köfte büyüklüğünde)

•             Tavuk (3-4 köfte büyüklüğünde)

•             Balık  (Orta boy 1 balık)

•             Yumurta (2 tane)

•             Kurubaklagil (1/2 pişmiş)

•             Kuruyemiş (2 yemek kaşığı)

•             Süt-yoğurt (1 su bardağı)

•             Peynir (2 kibrit kutusu kadar)

•             Muhallebi-sütlaç  (1 kase)

•             Dondurma (1 /2 su bardağı)

•             Ekmek (1 orta dilim)

•            Makarna-pirinç, bulgur pilavı (3-5 yemek kaşığı)

•             Peynirli-kıymalı börek, poğaça (1 orta dilim)

•             İrmik-un helvası (3 yemek kaşığı)

•             Çorba (1 kase)

•             Kraker-bisküvi (2 büyük parça)

•             Sebze yemeği (1 orta boy tabak)

•             Bakla-fasulye (1 orta boy tabak)

•             Yeşil yapraklı sebze (Yarım su bardağı-pişirilmiş)

•             Domates, patates vb. sebze (1 su bardağı-kıyılmış)

•             Elma, portakal, armut, şeftali, muz (1 orta boy)

•             Mandalina (2 tane)

•             Greyfurt (½ tane)

•             Kayısı  (3-4 tane)

•             Çilek, kiraz, üzüm, böğürtlen, vişne (3-4 tane)

•             Kavun-karpuz  (1 orta dilim)

•             Kurutulmuş meyveler (¼ su bardağı)

İlk aylarda bulantı, kusma gibi durumlarınız olabilir. Bu nedenle ilk aylarda porsiyon miktarlarını küçük tutun ve zamanla artırın.

Son aylarda kilo artışı hızlanacağı için tahıllar ve ürünleri azaltın. Yağlı ve şekerli yiyeceklerin miktarını azaltın.

Gebelik süresince almanız gereken kilo, gebe kalmadan önceki kilonuza ve yaşınıza bağlıdır. Eğer ideal kilo ile gebeliğe başlamışsanız, gebelik süresince 9- 12 kg. almanız, kilolu iseniz 7-8 kg. almanız, zayıfsanız 12-18 kg. almanız önerilir.

Gebelik süresince diyet yapılması doktorunuzun önerdiği sürece yapmanız doğru olur. Eğer herhangi bir rahatsızlığınız yok ise kilolu değilseniz sadece kilo almayı engellemek için diyet yapmayın. Vitamin ihtiyacınızı gıdalardan almayı tercih edin, doktorunuzun tavsiyesi ile ilaç almanız gerekiyorsa alın.

Her gün mutlaka süt, yoğurt, peynir veya sütlü tatlıları önerilen miktarlarda tüketin. Kırmızı et yerine; tavuk ve özellikle balık tercih edin. Haftada bir kere karaciğer, yürek, böbrek, dalak gibi sakatatlardan birini tüketebilirsiniz. Tercihin karaciğerden yana olabilir.

hamilelikdönemi3 çantamodelleri.biz  Hamilelikte Beslenme

Gebelik boyunca ayda en az bir kere tartılın. Normal ağırlıktaysanız her ay 1 kilo almanız  yeterlidir.

Ödem (şişme) varsa, günlük öğünlerde tuzu azaltın. Çay, kahve azaltılmalı günde 2 fincanı geçmemeli. Yemeklerden 1 saat sonra içilmeli. Hamileliğinizin ilk aylarında bulantı ve kusma var ise öğünleriniz sık yiyecek miktarlar az olabilir. Kokulu, yağlı ve tuzlu yemeklerden uzak durmanızda fayda vardır.

Sebze tüketiminde ise günlük en az 1 porsiyon yeşil yapraklı sebze, 1 porsiyonda çiğ olarak tüketebileceğiniz sebzeleri tercih edin.

Gebelik özel bir durum olmasına rağmen daha önceki yaşantınızda çok farklı bir düzen içine girmeyi gerektirmez. Bu nedenle günlük öğün sayısı 3 ana öğün, 2 ara öğün şeklinde düzenleyebilirsiniz. Daha öncede belirtildiği gibi ilk aylarda öğün sayısını arttırılabilinir.

hamilelikdönemi çantamodelleri.biz  300x166 Hamilelikte Beslenme

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>