Okul Çağındaki Çocuklarda Beslenme

7 12yaşgrubuçocukalrınbeslenmesi2 çantamodelleri.biz  Okul Çağındaki Çocuklarda Beslenme

7-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN BESLENMESİ (OKUL ÇAĞI)

Vücudun fiziksel yani kilo-boy gibi ölçülerinin ideale yaklaşması için gösterdiği değişmelere büyüme denir. Gelişme ise, vücut organlarının görevlerini beklenen şekilde yapmasıdır. Okul çağındaki çocuğun yeterli ve dengeli beslenerek sağlıklı büyüyüp gelişecek, bunun yanı sıra okulda başarısı artacaktır. Bu nedenle iyi beslenmesini sağlamanız önemlidir. Tüm besin gruplarından ihtiyacı kadar tüketmesini, ev dışındaki saatlerde zararlı alışkanlıklardan koruyarak, iyi beslenme alışkanlıklarına devam etmesini ve yeni alışkanlıklar kazanmasını sağlayın. İyi beslenme alışkanlığı; evde ve okulda beslenme eğitimi verilerek kazandırılır. Beslenme eğitiminin evde ve okulda birbirlerini tamamlaması, desteklemesi, tutarlı olması gerek. Okula başlamadan önce, çocuğunuza iyi beslenme alışkanlıkları kazandırmışsanız, çocuğunuz iyi beslenecek, dolayısıyla okul döneminde de doğru beslenme alışkanlıklarını devam ettirecektir.

7- 12 yaş grubunun bir günde hangi besinlerden ne miktarda alınması gerektiğini, sağlıklı büyüme, gelişme ve okul başarısı üzerindeki iyi beslenme etkileri, sağlığa yararlı ve zararlı gıdaların ne kadar olduğu ve sağlığa etkileri, kötü beslenmenin sonuçları, kişisel çevre ve gıda temizliğinin önemi konularına yer verilmelidir.

Okul çağındaki çocuğun günlük öğünleri:

3 temel öğün (sabah-öğle-akşam), 3 ara öğünden oluşacak. Toplam 3 öğünde et, yumurta, kuru baklagiller, süt ve ürünleri, sebze ve meyveler, tahıllar grubundan yer alan yiyeceklerden önerilen miktarlar bulunmalıdır.  Et yumurta, kuru baklagiller grubunda yer alan yiyeceklerden 1. 5- 2 porsiyon, süt ve sütten yapılan yiyeceklerden 2,5 porsiyon, sebze ve meyvelerden 2-3 porsiyon, tahıllar ve ürünlerinden 4-5 porsiyon tüketmeleri gerekmektedir.

Gün içinde menü örneği:

Sabah:

-          1 yumurta

-          1 kibrit kutusu kadar peynir

-          2 yemek kaşığı tahin-pekmez karışımı

-          1 su bardağı evde sıkılmış taze meyve suyu

Kuşluk:

-          1 dilim kek

-          1 su bardağı ayran

Öğlen:

-          1 kase etli nohut yemeği

-          1 küçük tabak pirinç pilavı

-          1 küçük tabak salata

-          1-2 dilim ekmek

İkindi:

-          1 adet portakal

-          1 dilim ekmek

-          1 kibrit kutusu kadar peynir

Akşam:

-          3-4 adet ızgara köfte

-          1 küçük tabak zeytinyağlı sebze yemeği

-          1 küçük tabak makarna

-          1 kase salata

Yatarken:

-          1 adet elma

-          1 su bardağı süt

7 12yaşgrubuçocuklarınbeslenmesi5 çantamodelleri.biz  300x200 Okul Çağındaki Çocuklarda Beslenme

Çocuğunuz mutlaka sabah kahvaltısını yapmalıdır. Bütün bir gece aç kaldıktan sonra kahvaltı yapmaması; güne yorgun başlamasına, dikkat eksikliğine, okul başarısının düşmesine neden olur. Bu nedenle çocuğunuz düzenli bir şekilde kahvaltı yapması gereklidir.

Okulda yemek verilmiyorsa; Peynir, salatalık, domatesten oluşan sandviçler, köfte ekmek, haşlanmış tavuk, maruldan oluşan ekmekler yanında mevsim meyvesi gibi ve yanında, evde sıkılmış meyve suyu, ayran gibi içecekler beslenme saatlerinde yemeleri için hazırlanabilir.

Eğer çocuğunuz önerilen miktarlarda yemek yemiyorsa; kesinlikle ceza, baskı ile yemek yemeleri için zorlamayın. Öğretmenle işbirliğine gidilerek hem evde, hem okulda beslenmenin önemini çocuğunuza anlatın. Evde düzenli yemek yesin. Aile bireyleri yemekte bir arada olmaya çalışsın. Yemekleri iştah arttıracak şekilde hazırlayın. Süslü tabaklar, süslenmiş masa, zevkli sohbetle yemek yenirse zorunlu olmaktan çıkarılıp zevkli hale getirilir.

Çocuğunuza harçlık verirken:

7 – 12 yaş grubu içinde yer alan çocukların bir bölümü, ilköğretimin birinci, bir bölümün de ilköğretimin ikinci basamağındadır. Dolayısıyla tüm gün olmayan okullarda yemek çıkmayacaktır. Özellikle birinci basamakta yer alan çocuk evden beslenme götürecektir. Bu nedenle de 1-5. sınıflardaki çocuğunuza harçlık vermemeniz gerekir. 6-8. sınıflar arasında olan çocuğunuz ergenlik dönemine girmeye başlaması nedeniyle evden yiyecek götürmek istemez. Bu nedenle bu yaşlardaki çocuğunuza harçlık verebilirsiniz ancak tercih ettiği yiyeceklerin sağlıklı olmasını önerin.

Okul çağı döneminde yeterli ve dengeli beslenmeyi olumsuz etkileyen faktörler:

-          Kahvaltının düzenli yapılmaması

-          Okulda uzun kalma nedeniyle açlığı; bisküvi, şeker, çikolata gibi ürünlerle giderme

-          Düzenli beslenme alışkanlığı olmaması nedeniyle öğün atlama veya geçiştirme

-          Hızlı-hazır gıdaların seçimi

-          Sokak satıcılarından yiyecek alma

-          Vücut için çok zararlı olan asitli içecekler tüketilmesi

Kötü beslenmenin okul çağındaki çocuklara etkileri:

•             Kansızlık,

•             Göz bozuklukları,

•             Basit guatr,

•             Diş çürükleri,

•             Şişmanlık,

•             Zayıflık,

•             Hastalıklara direnç azalması gibi hastalıklar ortaya çıkabilir.

Çocuğunuzun şişman olup-olmadığına boy ve ağırlığı ölçülüp, normal ölçülerle karşılaştırıldıktan sonra ve doktor kontrolünden sonra karar verin. Unutmayın ki, her çocuğun büyüme ve gelişmesi bireysel farklılık gösterebilir.

Şişman çocuğunuza azaltacağınız yiyecekler:

•             ekmek,

•             börek,

•             makarna,

•             pilav,

•             yağ ve yağlı yiyecekler,

•             tatlı besin maddeleri olmalıdır.

Çocuğunuz çok zayıfsa:

Bu kararı standart ölçülerle karşılaştırma sonucunda vermeniz gerek. Gerçekten çocuğun ölçüm ve muayene sonucunda, zayıf olduğu anlaşılırsa bu takdirde çocuğunuzun günlük öğünün de enerji veren gıdaları arttırmanız gerek. Enerji veren gıdalar, tahıllar ve ürünler, yağlar ve şekerlerdir.

 

 

 

 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>