Tüketici Hakları ve Siz

tüketicihakları4 çantamodelleri.biz  Tüketici Hakları ve Siz

Tüketici hakkı nedir?

Tüketicilerin satın aldıkları mal ya da hizmetten en iyi yararlanabilmeleri ve herhangi  bir mağduriyet yaşamaları halinde bu mağduriyetin giderilmesine “tüketici hakları” denir.

Tüketici haklarının korunması için neler gereklidir?

Satın alınan ürün ya da hizmet hakkında reklam ve yayınlarla tüketicilere yanlış bilgi aktarılmakta ve bunun sonucunda da tüketiciler birçok olumsuz olaylar yaşamaktadır. Bu durumları ortadan kaldırıp tüketicinin mağduriyetini gidermek için bu konu oldukça önemlidir.

Satın alınan mal ve hizmetlerin niteliği, kalitesi, miktarı ve fiyatı hakkında temel bilgiler vermek için, satın alınan mal ve hizmeti güvenli ve kendi isteğine uygun olarak kullanabilmek için, rekabet halindeki mal ve hizmetler arasında sağlıklı seçimler yapabilmek için, sunulan mal ve hizmetlerin kul-lanımında doğacak zararlardan dolayı tazminat talep edebilmek için bu konuda bilgi edinmek oldukça önemlidir.

Tüketici haklarının korunmasına ilişkin hakkını hangi kanuna dayandırabilirsin?

08.03.1995 gün ve 2221 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak, 08.09.1995 günü yürürlüğe giren 4077 sayılı “Tüketicinin Korunması” hakkındaki kanun TBMM’de 23.02.1993 günü kabul edilmiştir ve bu kanuna dayanarak hakkını koruyabilir ve savunabilirsin.

tüketicihakları3 çantamodelleri.biz  Tüketici Hakları ve Siz

Tüketici olarak haklarımız nelerdir?

* Temel ihtiyaçların giderilmesi hakkı: (Beslenme, barınma, giyinme gibi.)

* Sağlık ve güvenlik hakkı: (Tehlikeli, riskli mal ve hizmetlere karşı)

* Bilgi edinme hakkı: (Mal ve hizmetlerin özellikleri, kullanım koşulları ve tehlikeleri hakkında)

* Örgütlenme, sesini duyurma ve temsil edilme hakkı: (Tüketicilerin kendilerini ilgilendiren konularda)

* Eğitilme hakkı: (Tüketicilerin hak ve sorumluluklarını öğrenebilmeleri)

* Seçme hakkı: (Tüketicilerin ekonomik durumlarına uygun mal ve hizmet seçeneklerinin artırılması)

* Zararların karşılanması hakkı: (Ayıplı ya da kusurlu, özürlü, defolu mal ve hizmetlere karşı)

*Ekonomik çıkarların korunması hakkı: (Aldatıcı ve yanıltıcı reklamlar, satış sonrası servis hizmetleri, yanıltan satışlar, çeşitli kamu hizmetlerine ilişkin)

* Sağlıklı bir çevrede yaşama hakkı: (Temiz hava, yeterli ve temiz su, daha çok yeşil alan, bakımlı ve temiz, çağdaş bir kent sağlanabilmesi)

Mal ve hizmet alırken hangi konularda bilgilendirilmeliyiz?

-          Ambalajların boyutu, ağırlıkları, dayanıklılığı,

-          Malın etiketi (bakım ve kullanım özellikleri)

-          Mal ve hizmetin kalitesi

-          Mal ve hizmetin standardı

-          Çeşitlerin ve verilerin sayısı

-          Markaların sayısı

-          Mal ve hizmetlerin satıldığı yer ve adres

-          İçerikleri

-          Gramaj ve diğer ölçüleri

-          Üretim ve son kullanma tarihleri

-          Üreticinin kimliği ve adresi

-          Satış kanıtı, belge (fiş, fatura ve makbuz)

-          İade şartı

-          Firma politikaları

-          Garanti belgesi şartları

-          Satış sonrası hizmetler

Peki bu bilgiler nasıl elde edilir?

Kişisel kaynaklardan:

- Kendi deneyimleri

- Dost ve arkadaş tavsiyeleri :

Ticari kaynaklardan:

- Reklamlar

- Satıcı tavsiyeleri

- Kalite uygunluk belgeleri

- Satış artırma araçları (pano-broşür)

- Yazılı, sözlü ve  görsel iletişim araçları

tüketicihakları2 çantamodelleri.biz  Tüketici Hakları ve Siz

Bilinçli tüketici misin?

Mal ve hizmet satın alırken temel ihtiyacınızı ön planda tutuyorsanız, önünüze çıkan ya da kapınıza gelen firmadan alışveriş yapmayıp satın alacağınız mal ve hizmetlerin kaliteli, güvenli, ucuz ve sağlıklı olması konusunda birden çok firmaya ya da mağazaya girip araştırmada bulunup, karşılaştırma yapıyorsanız, hakkınızı bilip, hakkınızı arayıp, haklarınıza sahip çıkıp ve savunuyorsanız, firmaların güvenilir ve tüketici haklarına saygılı olmasına dikkat ediyorsanız, çevreye karşı duyarlı olup her çeşit savurganlık ve israfın karşısındaysanız, tüketici haklarının yerleştirilmesi ve savunulabilmesinin, ancak tüketicilerin birliği ve örgütlenmeleriyle sağlanabileceğine inanıyorsanız, reklamların etkisinde kalmayıp, yanlış karar vermiyorsanız, alışveriş yaparken ailenizin ve ülkenin ekonomisinin yararını ön planda tutuyorsanız, Bilinçli tüketicisiniz.

Ülkemizde tüketiciyi koruyan devlet kuruluşları

- Sağlık Bakanlığı

- Sanayi Bakanlığı

- Tarım Bakanlığı’dır.

Bunları unutmayın!

Kusurlu bir mal satın aldığınızda 15 gün içerisinde değiştirme ve bedelini isteme hakkına sahipsiniz.

Tüketici mahkemeleri ücretsizdir.

Kapıdan satışlarda 7 gün içerisinde ürünü hiçbir gerekçe göstermeksizin n geri verebilirsiniz.

Malı satın aldınız ve satın aldığınız mal bozuk ya da hatalı çıktı. Neler mi yapacaksınız?

Malı satın aldığınız yerde yapacaklarınız:

- İlk olarak malı satın aldığınız yere başvurmanız, sorunun hızlı çözülmesi esas olduğundan, hem kolay çözüm yolu hem de satıcıya telafi imkanı vermek açısından önemlidir.

- Mümkünse satışı gerçekleştiren görevliyi bulun.

- Sakin ve kararlı bir şekilde durumu açıklayın.

- ilk görevli sana yardımcı olamıyorsa şef ve daha sonra müdürle görüşün.

- Sonuç alamazsanız firmanın sahibi ya da en yetkili kişisine ulaşmaya çalışın.

- Önerilen teklifi dikkatlice dinleyin.

- Malın bozulmasında sizin de bir katkınız olmuşsa, karşılıklı tavizlerle bir noktada anlaşmaya bakın.

- Sinirlenmeyin, sakin olun.

Eğer malı satın aldığınız yere gitme imkanınız yok ise:

Şikayet mektubu yazın. Mektubu mümkünse bilgisayar, daktilo ile değilse okunaklı bir şek ilde yazın. Adınızı, soyadınızı, açık ev ve iş adreslerinizi, telefon numaranızı mutlaka belirtin. Malı üreten kuruluşun ücretsiz i tüketici hattına telefon edip, şikayetinizi düzgün cümlelerle ve tam olarak ifade edin.

Şikayetçi olduğunuz malı:

-          Nereden

-          Ne zaman

-          Ne kadara aldığınızı

-          Markasını

-          Tipini

-          Model numarasını

-          Satışı gerçekleştirenin adını

-          Talebinizde ne olduğunu bütün önemli huşuları belirtin.

Elinizdeki evrakın (fiş, makbuz…) birer kopyasını mutlaka ekleyin ve makul bir süre yanıtı bekleyin.

Tüm girişimleriniz başarısızlıkla mı sonuçlandı? Asla pes etmeyin ve

Tüketici Sorunları Hakem Heyetine: 81i il merkezinde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri ve ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde faaliyettedir.

T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğüne,

Tüketicinin korunmasına yönelik faaliyet gösteren dernek veya vakıflara,

İllerdeki Sanayi ve Ticaret Müdürlüklerine,

Tüketici sorunlarına bakmakla görevli Asliye Hukuk veya Ticaret Mahkemelerine,

Alo tüketici hattı 175’e başvurun.

UNUTMAYIN! Aldığınız mala ya da hizmete paranızı veriyorsunuz ve en iyi şekilde yararlanma hakkına sahipsiniz.

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>