Un Hakkında

un2 Un Hakkında

Un nasıl elde edilir?

Tahıl (buğday) tanelerinin ayıklanıp temizlendikten sonra değirmende veya fabrikalarda öğütülmesi ile elde edilir. Tahıl taneleri birkaç tabakadan oluşmuştur. Çoğunluğu sellüloz olmak üzere protein, mineraller ve vitaminlerden zengindir.

Tahıl taneleri vitamin deposudur. Protein, mineraller ve vitaminlerden dolayı zengindir.

Unda randıman nedir?

Unlar öğütülürken, eleme derecesine göre, 100 kg buğdaydan dış kepek kısımları ayrıldıktan sonra 85 kg un elde ediliyorsa, buna 85 randımanlı un denir.

Hangisi en iyi randımanlı undur?

80-90 randımanlı una, birinci nevi un denir. 60-70 randımanlı una, extra un veya ikinci nevi un da denir. 70-80 randımanlı una, extra un denir. 90′dan daha fazla randımanlı unlara da ikinci nevi unlar denilir. Bu çeşit unlar besin değeri en yüksek olan unlardır.

Un randımanıma göre hangi tip hamurlar hazırlanır?

%55-65’lik randımanlı unları pasta ve börek yapımında kullanabilirsiniz. %75-80 randımanlı unlarla ekmek ve makarna hazırlayabilirsiniz.

Buğday ununun türü neye göre belirlenir?

Buğday unları öğütülme kalitesine göre, sert buğday ve yumuşak buğday unları olarak sınıflandırılır.

Ekmek yapımında hangi un kullanılmalıdır?

Fazla yoğurma isteyen hamurdan ekmek ve makarna yapımı, yumuşak buğday unlarından ise fazla yoğurulmayan pasta ve bisküvi yapımı uygundur. Ekmeklik unlar sert veya sert ve yumuşak buğday unlarının karışımından yapılır.

Ekmek yapımında hangi un elverişlidir?

Ekmek yapımında kullanılan un türleri değişiktir.

Örneğin:

-          Çavdar

-          Pirinç

-          Mısır

-          Yulaf

-          Arpa

Unlar yapılacak ekmek çeşidine göre kullanılır.

Ekmek yapımında buğday unundan sonra en iyi çavdar unudur.

Un çeşitleri daha çok nerelerde kullanılır?

Pirinç ve yulaf unları muhallebi ve çocuk maması hazırlamada kullanılır.

Arpa ve mısır unları buğday ununa katılarak veya sadece mısır unu kendi başına ekmek yapımında kullanılır.

Pastacılıkta hangi tip un kullanılır?

Pastacılıkta kullanılan un buğday unudur. Buğday unu da esmer, beyaz ve sarımtırak olmak üzere üç çeşittir.

Pastacılıkta ve hamur işlerinde sarımtırak unu kullanmak gerekir.

Unun tazeliği nasıl belirlenir?

Unun taze veya bayat olduğunu anlamak için unu avuçlarınızın arasında sıkın, eğer avuç arasından fışkırır ve şekil almazsa un tazedir. Tersi ise bayat olduğunu gösterir.

Unun saklama süresi ne kadardır?

Unun dayanma süresi azdır. Un kalitesine göre 6 ayla bir sene arasında bozulmaya başlar.

Unun bozulması;

- Acılaşması

- Kesik bir görüntü alması,

- Böceklenmesiyle un kendini belli eder.

Unun acılaşmasını ve bayatlamasını engellemek için nelere dikkat edilmeli?

-          Kullanabileceğimiz kadar un almalıyız.

-          Acılaşmasını ve bayatlamasını engellemek için saklama yerlerinin nemsiz ve rutubetsiz soğuk ortam olmasına dikkat etmeliyiz.

-          Unları sık sık eleyerek havalandırırsak bozulma süresini uzatmış oluruz.

Besleyici un çeşitleri:

Buğday ununa göre soya fasulyesinden elde edilen soya unu daha besleyicidir. Buğday ununa göre soya ununun bileşiminde %40 protein, %35 karbonhidrat, %20 yağlar, ASH %5 bulunmaktadır.

Bu nedenle soya unu sos, makarna, bisküvi vb. ürünlerin yapımında kullanabilirsiniz. Özellikle tatlıların ve hamur işleri gibi çeşitli gıdaların yapımında da kullanabilirsiniz.

Buğday unu yerine soya unu kullanınca: Bir yumurtaya eş değer besin; 1 yemek kaşığı soya unu ve bir yemek kaşığı su kullanılabilir. Bazı yiyeceklerde etin yerine soya tercih edile biliniyor.

Tavsiyeler:

Ekmek yapımında beyaz extra undan yapılan ekmeğe nazaran, esmer (posalı) randımanı düşük undan yapılanı tercih edebilirsiniz.

Bayatlayan ekmekleri, ufalayıp galeta unu haline getirerek köfte harçlarında kullanabilirsiniz.

Unu yağda pembeleşinceye kadar kavurmayın, kuru sıcaklıkta un kavrulurken protein değerinden kaybeder. Bu nedenle unu yağla pembeleşinceye kadar kavurmamaya özen gösterin.

Unlu yiyecekler karbonhidratlı besinler gurubuna girer. Obez ve kilo almaya müsait bünyeler unlu yiyecekleri tüketmemeli. Damak zevkimiz için vazgeçilmeyen unlu besinlerden çok tüketilmesi sağlık için zararlıdır, çünkü unlu besinlerin enerji değeri yüksek olduğundan kilo aldırır.

Ömür boyu sağlıklı ve dengeli beslenmek için unlu yiyecekleri fazla tüketmeyin!

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>