Utangaçlık

utangaçlık2 çantamodelleri.biz  300x159 Utangaçlık

Hepimiz zaman zaman bir şeylerden utanabiliriz..
Bazı insanlar çok nadiren ilişkilerinde utangaçlık yaşarken, bazıları sosyal ilişkilerinde bu duyguyu sıklıkla yaşamakta ve utangaçlık uzun süreli bir sorun olmaktadır.

• Sosyal ortamlarda kendinden emin olamamak.
• Her zaman konuşmalara katılmak istemek ama bir türlü katılamamak.
• Konuşmaya başladıklarında çok heyecanlanmak.
• Herkes onu izliyormuş gibi duygulara kapılmak.
• Sınırlı sayıda arkadaşa sahip olmak.
• Utangaçlık bu tür durumlar sıklıkla yaşandığında sorun haline gelir.

UNUTMAYIN
Utangaçlık yaşamınızı engellemeye başladığında, bir çok sosyal ilişkinizi etkilemeye başladığında bir sorundur.

NEDEN UTANGAÇLIĞI YENMELİYİZ
Utangaçlıkla baş etmeyi öğrenerek, daha sağlıklı arkadaşlıklar kurarsınız.
Sosyal ortamlarda kendinizi daha rahat hissedersiniz. Daha fazla arkadaşa sahip olabilirsiniz.
Derslerde tahtaya kalkmaktan, konuları anlatmaktan, bildiğiniz sorulara cevap vermekten korkmazsınız.
Kendinize daha çok güvenirsiniz.

NİÇİN UTANIYORUM
Utangaçlığın bir çok nedeni olabilir. Sadece ne kadar kaygılı olduğunu düşünerek çevresindekilere konsantre olamama, insanların önünde küçük duruma düşme, yanlış şeyler yapma ve eleştirilme korkusu, mükemmel olma kaygısı, dolayısıyla hata yapmaktan korkma, kendine güvenmeme, anlattıklarının önemsenmeyeceğini düşünme, anlatacak bir şeyi olmadığına inanma gibi pek çok düşünce sizin sosyal ortamlarda kaygılanmanıza ve ilişkilerden uzak durmanıza neden olur.

NE YAPMALISINIZ
• Şimdi elinize bir kağıt kalem alın.
• Yeni girdiğiniz ortamlarda aklınızdan nelerin geçtiğini düşünün, aklınızdakileri yazın.
• Yazdıklarınızı yüksek sesle okuyun ve büyük harflerle “BUNLAR GERÇEK DEĞİL” yazın.
• Bunu yüksek sesle okuyun.
Şimdi: Yeni yazdığınız sözleri iyice aklınıza kazıyın. Tüm o aklınızdan geçen olumsuz, gerçekçi olmayan sözlerin yerine daha olumlu gerçekçi sözler yazın. Bir hafta boyunca her ilişkinde yeniden yazdığınız olumlu ve gerçekçi ifadeler düşünün.

ÖNCE İLİŞKİLERİ BAŞLATMAYI ÖĞRENİN

Evde kendi kendinize, “merhaba, günaydın vb” deme alıştırmaları yapın. İnsanlarla konuşurken sadece karşınızdakine odaklanın. Kendinizle, elinizi kolunuzu nereye koyduğunuzla, o an nasıl göründüğünüzle değil sadece karşınızdakiyle ilgilenin. Yaşadıklarınızı düşünün, insanlara anlatacak ne çok şeyiniz var değil mi? Evde bunları birilerine anIatma alıştırmaları yapın. Yakın arkadaşlarınızdan yeni girdikleri ortamlarda nasıl ilişkiyi başlattıklarını nasıl konuştuklarını anlatmalarını isteyin.

utangaçlık3 çantamodelleri.biz  300x238 Utangaçlık

UTANGAÇLIK NELER KAYBETTİRİYOR
Yeni arkadaşlıklar kurmakta güçlük çekme.
Sınırlı bir arkadaş çevresine sahip olma.
Yeni insanlarla tanışamama.
Yalnızlık duyguları.
Başkaları tarafından soğuk itici gibi biri algılanma.
Kendine güvenmeme.

UTANGAÇLIKLA NASIL BAŞ EDİLİR
Sizin kendinizle ilgili olduğunuz kadar ilişkiler hakkında da hatalı inançlarınız olabilir. Öncelikle kafanızdaki bu tür hatalı inaçları düzeltmelisiniz.
Yeni girdiğiniz bir ortamda uzun süre beklerseniz iyi bir şey olabilir. YANLIŞ! Beklemenin faydası yok.
Bir ilişki kurabilmek için siz de çabalamalısınız. DOĞRU!
Şanslı insanların çok arkadaşı olur. YANLIŞ!
Şanslıların değil ilişki kuracak, kendinizi açacak cesareti olanların çok arkadaşı olur. DOĞRU!
Sadece belirli çevrelerden arkadaşım olabilir. YANLIŞ!
Benimle ilgilenmediler, demek ki beni sevmiyorlar. YANLIŞ!
Eğer farklı etkinliklere, farklı gruplara katılırsanız pek çok çevreden değişik arkadaşlarınız olabilir. DOĞRU!
Sizinle ilgilenmelerini beklemeyin, konuşmayı başlatın.

KENDİNİZE GÜVENİN
Yeni arkadaşlıklar kurabilmek, kalabalık topluluklarda kendinizi daha rahat hissetmek için kendinize güvenmelisiniz. Bunun için kendinizi tanımalısınız, tüm güçlü ve zayıf yönlerinizi tanımalısınız, güçlü yönlerinizi daha da geliştirmeye çalışmalısınız, zayıf yönlerinizden değiştirebileceklerinizi değiştirmeye çalışmalısınız. Şimdi elinize bir kağıt kalem alın, kağıdın ortasından bir çizgi çekin. Kağıdın bir bölümüne güçlü yönlerini yazın. Diğer bölümüne zayıf yönlerini yazın. Şimdi zayıf yönlerinizden değiştirebileceklerinizi işaretleyin, onları değiştirmek için çaba göstermeye başlayın! Başka insanlarla beraber olduğunuzda sadece bu güçlü yönlerinizi düşünün.

SOSYAL BECERİLERİ ÖĞRENMEK
Konuşmalar 3 kısımdan oluşur.
1. Konuşmayı başlatmak.
2. Karşınızdaki kişiyle göz teması kurmak.
3. Hafif bir gülümseme ile nasılsınız, iyi misiniz? gibi sorular sormak.
Cevabı mutlaka dinleyin. Ya yeni bir soru ile ya da kendinizden bahsederek konuşmaya devam edin. Bu süre içinde mutlaka karşınızdakiyle göz teması kurun, onu dinlerken ya da onunla konuşurken tüm dikkatinizi karşınızdaki kişiye verin!
Konuşmayı sürdürmek
Karşınızdaki kişi konuşurken “ben ne söyleyeceğim?” diye düşünmeyin, iyi dinleyin.
Siz de kendinizden bahsedin. Aniden konuyu değiştirmeyin. Kısacık “evet” “hayır” gibi cevaplar vermeyin.
Konuşmayı sürdürmeye yarayacak soru ile devam edin.

AH SESSİZLİK
• Bazen sohbetlerde sessizlikler olabilir.
• Hemen olumsuz şeyler düşünmeyin.
• Rahat olun.
• Sessizliklerin doğal olduğunu unutmayın.
• Yeni bir konu ile konuşmayı tekrar başlatmaya çalışın.
• Çevrenizdeki herhangi bir şey hakkında yorum yaparak, herhangi bir şey hakkında bir şey sorarak konuşmayı yeniden başlatmayı deneyin.
• Belkide konuşacak bir şey kalmamıştır, sohbetler sonsuza dek sürmez.
• Öyleyse konuşmayı bitirin.

KONUŞMAYI BİTİRMEK
• Karşınızdaki kişiye dikkat edin!
• Bir şey anlatırken, ya da bir şey anlatmaya başlayacakken konuşmayı bitirmeyin!
• Hoş sözcüklerle veda edin, “Şimdilik hoşçakal”, “Tanıştığıma memnun oldum” gibi.

İLİŞKİLERDE BEDEN DİLİ ÖNEMLİDİR
Karşınızdaki kişinin gözlerine bakın. Böylece, onunla ilgilendiğinizi, onu dinlediğinizi, onu ciddiye aldığınızı göstermiş olursunuz. Gülümseyin. Böylece konuşmadan zevk aldığınızı göstermiş olursunuz. Yüz ifadenize dikkat edin. Duygularınızı yansıttığınızdan emin olun ve bedeninizin ve yüzünüzün karşınızdakine dönük olsun. Kollarınızı önünüzde kavuşturmak, uzak durduğunuz hissi verir, kollarınızı serbest bırakın. Yere bakmayın, insanların yüzünüzü görmeye ihtiyaçları var.

ASLINDA ZOR DEĞiL
Gerçekçi olmayan olumsuz düşünceler yerine, gerçekçi olumlu düşünceler koyarak, 1-2 basit kuralı hatırlayarak, kendinize güvenerek utangaçlığınızı yenebilirsiniz.

 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>