Vazgeçilmeyen Tat Şeker

vazgeçilmeyentatşeker3 çantamodelleri.biz  300x203 Vazgeçilmeyen Tat Şeker

Şeker nedir?

Şeker pancarı veya kamışı filtrelerden geçirilir yabancı maddelerden ayrılan pancar suyu, buharlaştırılır ve şeker kristalleri oluşur.

Besinlerdeki şeker çeşitleri:

Şeker pancarında = sakkaroz (çay şekeri)

Meyvelerde= früktoz

Üzümde = glikoz

Sütte = laktoz

Balda = glikoz ve fruktoz eşit miktarlarda bulunur.

Çay şekeri nedir?

Çay şekeri olan                 sakkoraz, şeker pancarından elde edilir. Şeker pancarının % 16-18′i sakkoraz içerir.

Bazı şekerler yapışkan ve sakızımsıdır.

(lokum ve jöle gibi)

Şeker ve şekerli ürünlerin fazla tüketimi sonucunda diş sağlığını olumsuz etkiler. Gereksiz enerji verir. Kilo aldırır.

Şeker çeşitleri:

-          Kahverengi şeker (Kızıl şeker)

-          Kristal beyaz şeker

-          Kaba şeker

-          Pudra şekeri

-          Kesme şeker

-          Küspe şekeri

-          Toz şeker

-          Gök kuşağı şekeri

Şekerin özellikleri:

Kristal beyaz şeker; şeker pancarı suyunun buharlaştırılarak kristalleşmiş şeklidir. Çok ince kristaller halinde satışa sunulur.

Kahverengi şeker (kızıl şeker); kalorisi ve saflık derecesi düşüktür. %83-98 sakkaroz içerir. Rengi kızıla çalar. Saflık derecesi düştükçe rengi koyulaşır.

Şeker vücuda ısı ve enerji verir.

Şekerlerin içinde en tatlısı meyve şekeri olan fruktozdur.

Sırası ile

- sakkaroz (çay şekeri),

- glikoz,

- maltoz

- laktoz (süt şekeri) gelir.

Şekerler yapılırken içerisine konan malzemelerin türü ve yapılışlarından dolayı farklıdır.

Pudra şekeri: Şeker taneciklerinin elle hissedilmeyecek şekilde çok ince ezilmiş, öğütülmüş şeklidir.

Mısır glikozu veya izoglikoz: Şeker kamışı ve pancarının haricinde elde edilen şekerdir. Mısır nişastasının enzim kullanılarak şekere dönüştürülmüş şeklidir.

Küspe şekeri: Rafine edilmemiş, katkısı fazla şekerdir. Esmer renkte ve yağ kıvamındadır.

Kaba şeker: Rafine edilmemiş haliyle satılan kamış şekeridir.

Gök kuşağı şekeri: Şeker kristalleri çeşitli renklerde renklendirilir, karıştırılır.

•             Pasta ve çikolata şekerleri

•             lokumlar

•             Badem ezmesi

•             Jöleler

Çay içmede kahverengi (kızıl şeker) şeker, şurup hazırlamada toz şeker, tart hamuru, sable hamuru vb. kıyılarak hazırlanan tatlı çeşitlerinde pudra şekeri kullanılır.

vazgeçilmeyentatşeker çantamodelleri.biz  Vazgeçilmeyen Tat Şeker

Şeker tüketiminin zararları:

•             Şekeri fazla tüketirseniz dişlerinizi çürütür.

•             Fazla enerji sağladığı için şişmanlatır.

•             Şekeri yemek öncesi veya aralarda tüketirseniz iştah kapatır.

Şeker tüketiminin faydaları:

•             Sinir sistemini rahatlatır. Enerji verir.

•             Kan şekerini yükseltir.

Enerji veren tatlandırıcılar:

-          Sukroz

-          Glikoz

-          Früktoz

-          Bal

-          Pekmez

-          Şeker alkolleri: sorbitol ve mannitol

Enerji içermeyen tatlandırıcılar:

-          Aspartam

-          Siklamat

-          Asesulfam

-          Sakkarin

-          Potasyun (asesulfam-K)

Şeker hastasıysanız; öğün sayılarına ve besin ögelerinin enerji miktarına dikkat edin. Doktorunun önerdiği miktarlarda tatlandırıcı kullanın.

Önerilen miktardan daha fazla tatlandırıcı kullanırsanız; şekerin verdiği enerji miktarı ile aynı hatta daha fazla enerji alırsınız.

Akide şekeri gibi sert şekerleri dişinizle kırmayın. Şeker tüketiminin ardından dişlerinizi mutlaka fırçalayın, alternatif şekerler tüketin. Sorbitol gibi doğal tatlandırıcılarla üretilen; -Yumuşak şeker, – Sert şeker (karamel), – Sakız, – Pastiller, – Tofiler diş çürümesi yapmaz.

Diş çürütmeyen şekerler; ağızda asit oluşturmazlar. Bunlar da; şeker kamışı, süt, nişasta, mısır gibi doğal hammaddelerden elde edilir. Şeker yerine kullanılır.

Şeker ve şekerli yiyecekleri satın alırken; şeker ve şekerli besinlerin nem çekme özelliği olduğundan, nem çekince top top olup katılaşırlar. Bunu için şeker ve şekerli besinler alırken kuru ve serin yerde olanları tercih edin. Şeker ve şekerli yiyecekleri her zaman çok satışı olan yerlerden alın. Depolama yöntemlerine dikkat edin.

Şeker ve şekerli yiyecekleri saklarken; besinleri kuru ve serin yerde saklayın. Saklama kaplarının veya kavanozların ağız kısımlarından su, rutubet sızmamasına özen gösterin.

Saf şeker tüketme yerine doğal tatlandırıcılar ile üretilen şeker tüketin ki diş çürümeniz azalsın. Çikolata, gofret vb. boş enerji kaynağı tüketmek yerine, sütlü tatlılar tüketin. Çay şekerinden şurup yaparken, limon suyu ilave edin ki, şurup şekerlenmesin. Günlük çay içiminde çayı, bol şekerli içmeyin, çay içiminde, saf şeker yerine tatlandırıcı kullanmayın. Gece yatmadan önce veya gündüz bol şuruplu hamurdan yapılmış tatlılar tüketmeyin.  Şeker ve şekerli besinlerin tüketimi ile bir an mutlu olabilirsiniz, sinirlerinizi yatıştırabilir, kan şekerinizi yükseltebilirsiniz ancak ömür boyu sağlıklı yaşamak formunuzu dengede tutmak, yeterli ve dengeli beslenmek ve obeziteden kurtulmak için şeker ve şekerli besinlerden uzak durun.

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>